tisdag 3 juli 2012

Första inlägget - Campa i Klaveret!

Då var det alltså dags för mitt allra första blogginlägg! Kan det vara så att jag är sist i Sverige med att blogga? ;o)


Först ut att bli ”ombloggad” är uppsättningen av ”Campa i Klaveret” på Vallarnas Friluftsteater i Falkenberg. I söndags den 1 juli 2012 hade de premiär, jag var där på ett av deras genrep i lördags 30 juni 2012…



Det är lördag 30 juni kl.16:30 och Falkenberg bjuder på soligt väder med lite lagom vind. Ikväll väntar genrep av "Campa i Klaveret". Detta har blivit en årlig tradition tillsammans med modern, mostern & kusinen – till mig alltså. ;o) Det bådar gott då det är duktigt folk på scenen (och lite nya ansikten som ska bli intressanta att se) och som sagt; fint väder.

Jag & kusinen vid entrén. (Foto lånat från kusinen)


18:35 och på plats bland aktieägarna (som aktieägare i 2Entertain får man gratisbiljetter till genrepen av uppsättningarna på Vallarnas Friluftsteater) vid dryckestältet där de bjuder på öl eller Ramlösa. Lite dåligt tilltaget då man under tidigare år även fått välja mellan vin och läsk och dessutom fått lite snacks som tilltugg... På bilden: jag & mamma.

19:20 10 minuter till föreställningen börjar och publiken tar plats…
20:20 Första akten redan slut, det gick mycket fort – vilket är ett bra betyg. ;o) Ovanligt dock att första akten bara är 40 min. Fortsatt okej väder, särskilt med tanke på att gårdagens publik tydligen hade ösregn fick vi höra av VD:n. Än så länge skulle jag säga att årets manus är det bästa på länge. Många bra karaktärer på scen där Claes Månsson utmärker sig som bitter och förbannad campingägare. ;o) Nadja Jansson känns än så länge lite "blek" på scenen, men det kanske hämtar sig i andra akt. Det ska också bli roligt att se utvecklingen av Kent Vickells karaktär under andra akt. Han bjöd verkligen på sig själv i första akten om man säger så... ;o)

21:30 föreställningen är slut och det blir stående ovationer. Ensemblen och alla runtomkring ska verkligen vara nöjda med vad de åstadkommit. Den nya tjejen Nadja hämtade sig under andra akten, men det märks att hon inte har lika mycket erfarenhet som resten av det proffsiga gänget. Hon saknar bland annat den känsla för timing som är oerhört viktig inom komedigenren. Kent Vickells figur var ett roligt inslag som han gjorde väldigt bra, särskilt med tanke på att han knappt hade några repliker. Siw Carlsson visar upp en lite annorlunda karaktär än vad hon brukar få göra; en pigg, glad och Facebook-beroende dam – vilket är uppfriskande. Överlag så känns manuset uppfriskande inom farsgenren med trovärdiga karaktärer och konflikter som inte alltid går att klura ut i förväg. Och det är verkligen ROLIGT. ”Campa i Klaveret” bjuder på rejäla skratt och särskilt roligt hade vi i publiken när de på scenen kommer av sig en aning. Detta gjorde bl.a. Claes Månsson som började skratta så mycket att Jojje Jönsson fick säga ”jag tar det en gång till” och så fick han göra om sin entré. Siw Carlsson bjöd dessutom på kvällens stunttrick, till publikens förskräckelse, då hon vid en av sina entréer gled rakt utför scenkanten och ner på marken! Men hon höll masken och fortsatte som om inget hade hänt! Vid applådtacket konstaterade hon att ” jag var tydligen vigare än jag trodde!”

”Campa i Klaveret” får alltså toppbetyg av mig och jag kan verkligen rekommendera ett besök på Vallarnas Friluftsteater i sommar! Mer info och biljetter:
http://www.vallarna.se/
De spelar t.o.m. söndagen den 12 augusti 2012.



Den traditionella utlottningen av ”Dag-Ottos” gitarr
 

Ensemblen tackar för sig

På scen: Jojje Jönsson, Claes Månsson, Siw Carlsson, Robin Stegmar, Anna Bromee, Kent Vickell & Emmi Christensson
Regi: Lars Classon
Manus: Lars Classon, Per Andersson & Håkan Klamas
Scenografi: Marianne & Peter Dillberg
Kostymdesign: Marianne Lunderquist
Producent: 2Entertain Sverige AB & Janne Andersson

Foton: privata

Läs recension av Hallands Nyheter

2 kommentarer:

  1. Jag var avundsjuk över att du ens var där, men gratisbiljetter var bara för mycket. Nästan så man skulle köpa lite aktier bara därför... ;)

    Och oroa dig inte, jag är ännu blogg-lös. Så helt sist är du inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis Robban till att vara först ut med att kommentera min blogg! ;o) Tack, tack! Skönt att höra att man inte är sist ut då. Tihi!

      Jodå, att vara aktieägare i 2Entertain kan jag rekommendera, man får roliga erbjudanden hela tiden! Och då har jag ändå inte så många aktier. Så gör det: köp några aktier! ;o)

      Men du vet väl att gänget åker ut med föreställningen på turné och har kommit till Växjö varje år? Så passa på att se "Campa i Klaveret" när de kommer till Växjö vettja! :o)

      Radera