onsdag 4 juli 2012

BOWTIES - ett band det svänger om på riktigt!


Av bandmedlemmarna, som endast är mellan 18-22 år gamla, så har jag äran att känna två utav dem – båda heter Erik. Kom ihåg var ni läste om dem först, om det nu var här! ;o)

Beskrivning från Bowties hemsida:

”Svängigt band från de småländska skogarna. Spelar Funk´n Soul, Poprock med blåssektion. Bowties bär flugor på scen och vill också knyta ihop dessa genrer.
Bowties startade våren 2009 och har sedan dess haft ett 50-tal spelningar bland annat med Melody Club, Pauline m.fl. Det började som ett skolprojekt sista året på gymnasiet men blev fort ett seriöst band som tror stenhårt på det de gör.”

Bandmedlemmar


Erik Andergren – saxofon
Erik Källner – sång, keyboards
Jonathan Börjesson – trummor/percussion
Jonatan Sagemo – bas
Jacob Thulesius – gitarr, sång
Philip Daveby – saxofon


Min Bowties-historia

Bowties har sitt ursprung i Växjö, där så många andra kända band också haft sitt ursprung. Jag kom i kontakt med Erik & Erik när vi spelade ”Glada Änkan” respektive ”Växjörevyn” tillsammans. I samband med en av festerna med ”Glada Änkan”-gänget så hörde jag att Erik Källners band skulle spela på något ställe i Växjö. Några i ensemblen tyckte att det kunde vara roligt att visa vårt stöd genom att gå och lyssna. Min första tanke var ”åh nej, ännu ett coverband med skolungdomar som vill bli kändisar med sin musik, allt låter ju likadant”, men jag tyckte såklart att vi kunde ju i alla fall visa vårt stöd och gå och lyssna. OJ, vad fel jag hade…
Det var nog ett av de bästa bandframträdanden jag hade hört vid det tillfället! Med både covers och egenskrivet material fick jag gåshud och hela kroppen ville upp och röra på sig till Bowties musik. Det svängde rejält! Erik Källner & Jacob Thulesius har riktigt bra röster och jag är väldigt svag för blåssektioner.

Därefter blev jag ett fan och har sett dem live flera gånger och röstat på dem och stöttat dem när de deltagit i diverse tävlingar. Bland annat deltog de i Webbjokern inför Melodifestivalen 2012 där vinnaren fick delta i Melodifestivalen. Av 570 bidrag kom de TVÅA med bara 122 rösters marginal till ettan! Tack vare denna hedervärda placering har ännu fler fått upp ögonen för Bowties. Fredagen den 20 juli kl.23:00 har de albumrelease på Kafé De Luxe i Växjö. Självklart kommer jag vara där och då kommer det ett nytt blogginlägg om detta. Ses vi på Kafé De Luxe? ;o)


Gör som jag; köp Bowties debutalbum och få en fluga på köpet HÄR!

Recension kommer här på bloggen när jag fått hem skivan! ;o)



Fem snabba till Erik Källner

(sång/keyboards):


Så sent som förra året var ni 7 medlemmar, vart har den sjunde medlemmen tagit vägen?
”Den sjunde medlemmen hoppade av p.g.a att han fick barn och sådär. Tråkigt, men sånt är livet.”

Vad gör ni för tillfället?
”För tillfället taggar vi igång inför sommarturnén och skivreleasen! Repar och marknadsför.”

Vad har varit det roligaste ni gjort/upplevt hittills?
”Det roligaste vi gjort hittills… Ja du, det är mycket som varit roligt! Förhoppningsvis när vi står med skivan i handen om några dagar, första fullängdsplattan!
Annars var ju webjokern spännande med.


Vad ser ni mest fram emot?
”Vi ser nog mest fram emot sommaren och turnén i samband med skivsläppet! Att få spela ihop i sommar, få lön för mödan med skivan! Det kommer att bli en skön turné.”

Vad har ni för planer/önskningar inför framtiden?
”Önskningen är ju att ta sig till en ny nivå och kunna börja göra detta på heltid! Fortsätta skriva och spela musik tillsammans!”


Foton: Från Bowties hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar