onsdag 18 juli 2012

Bowties nya album!


Vilka är Bowties? Den 4/7 skrev jag ett blogginlägg om Bowties, läs det HÄR. :o)


Albumet har kommit!
Igår fick jag äntligen hem Bowties nya album, och dessutom följde en fluga med på köpet! Något jag givetvis tänkte ha på mig på deras albumrelease nu på fredag! ;o)
Erik Källner & Jacob Thulesius turas om att sjunga lead och båda är mycket duktiga sångare. Eriks röst påminner mig ibland om Stephen Simmonds, som också är en av mina favoriter. Albumet har nio spår och från första tonerna i inledningslåten ”You And Me” så vet man att det här bådar gott… Det första jag tänker på är att det är lite Michael Jackson-feeling över synthen. Jag älskar basgången och elgitarren låter snyggt. Det är modernt sound men ändå med känsla av den gamla soulmusiken från ”back in the days”. ;o)
I ”All The Way” är synthslingan magisk – SÅ snyggt! Stämmorna är också himla snygga, jag kommer att tänka på t.ex. Backstreet Boys. (Misstolka mig inte nu, jag gillar för det första BSB, och oavsett vad man tycker om dem så kan de verkligen sjunga och deras harmonier när de sjunger i stämmor är riktigt bra. Lyssna bara på detta korta a capella-stycke med BSB på Spotify HÄR.) Det enda negativa med ”All The Way” är att den tar slut för fort, men då kan man ju spela den från början igen! ;o)
Den sjätte låten på albumet, ”How It All Started”, känns som att den hör hemma på ett soundtrack. Detta kunde mycket väl vara inledningslåten till en riktigt bra film.
”My Own Place” är albumets enda ballad, vilket känns skönt att det i alla fall finns en ballad, gärna mer sådant säger jag! ;o) Jag älskar ”80-tals feelingen”, det känns behagligt, ömt, ”saltry” och sexigt när det höga saxpartiet kommer in.
 ”Party For Life” ser jag v-e-r-k-l-i-g-e-n fram emot att få höra live, det är verkligen party! Det är ett mer modernt sound fast utan att ”groovet” och ”köttet” i musiken försvunnit, det är till och med lite ”rock-feeling” inblandat!
När jag hör det avslutande spåret ”Need To Know” blir jag arg… Arg över att så mycket annat strunt fick plats i Melodifestivalen istället för denna låt! (Jag tror dock att ”Party For Life” kanske skulle passat in bättre i ”Mello”-sammanhanget). Det var alltså ”Need To Know” som var Bowties tävlingsbidrag i ”Webbjokern” 2012. De snubblade på målsnöret och kom tvåa, om de bara hade fått säg 130 röster till så hade de fått medverka i Melodifestivalen 2012. Men nästa år så!? ;o)

Snyggt omslag av Ida Fia Sveningsson
Sammanfattningsvis så har jag gillat Bowties redan från början men med detta album hör man att de verkligen har utvecklats sedan deras första låtar (lyssna på dem på Spotify HÄR.) Refrängerna är tydligare och mer ”catchy” och de har verkligen hittat ett bra ”sound”. Favoritspåren är ”All The Way” och ”My Own Place” (är svag för snygga ballader). Som danslärare kan jag säga att jag hittat musik till höstens lektioner! Nu ser jag fram emot ett riktigt party på deras albumrelease!
Köp deras album HÄR!
3 x Bowties!
Bor ni i Växjö, eller i närheten, så har ni möjlighet att lyssna till Bowties live vid inte mindre än TRE tillfällen! Så inga ursäkter, se till så ni inte missar detta gäng! ;o) Festa med Bowties på deras albumrelease på Kafé De Luxe nu på fredag 20/7 kl.22:00! Eller så kan ni höra dem på Grand Samarkand i Växjö nu på söndag 22/7 kl.12:30 och 14:30 eller i Allsång i Linnéparken nu på måndag 23/7. Om ni ändå inte har möjlighet att lyssna på dem vid dessa tillfällen så kan ni gå in på deras hemsida HÄR och se vilka andra spelningar de har.


Foton: Privat och från Bowties hemsida
 Bowties på Facebook
Läs Möllans recension av Bowties album HÄR 

Läs Smålandspostens recension av Bowties album HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar